Att lyckas

Michael Baum och hans åtta punkter för att lyckas

Michael Baum och hans åtta punkter för att lyckas

Vem skall man tro på? När man rör sig i innovationsvärlden så händer det ofta att man går på sk. events och föreläsningar. Scenariot är ofta detta: “Person X är en välkänd innovatör/entreprenör som har varit att om grunda företag Y, person X kommer att berätta sanningen om hur man lyckas som innovatör/Entreprenör!”. Person X har ofta en lista som innehåller mellan fem till tio punkter som person X anser vara fundamentala för att lyckas med sitt företag/innovation.

Så långt allt väl. Det intressanta uppstår när man har sett och hört några föreläsningar som olika föredragshållare gett. Ofta talar de emot varandra. Det är inte så att det är nyansskillnader i några små punkter, utan vi pratar om diametralt skilda uppfattningar om det mesta. Om den ena säger att man bör sikta på en nischmarknad med utrymme för små aktörer, säger den nästa att man skall sikta på en jättemarknad där det finns stora (men tröga) aktörer. Den ena kanske säger att det inte är så viktigt att tjäna pengar första åren utan att bygga en stor kundbas, medan den andra säger att man måste tjäna pengar från dag ett.

Förvirringen blir således total. Eller så är det helt enkelt så att innovation och entreprenörskap är en konstart precis som musik eller måleri. Det kanske inte går ha ett algoritmiskt synsätt på innovation. Tar man liknelsen med musik så kanske det snarare är så att man precis som man lär sig spela ett instrument så kan man lära sig olika verktyg för innovation. Men bara för att man kan spela ett instrument efter noter så innebär inte det att man kan skapa sköna nya symfonier. Det samma gäller kanske innovation. Bara för att jag kan använda göra en CAD modell så innebär det inte att jag kan göra en kall-fusionsreaktor. Det är här som den mänskliga kreativiteten kommer in. Kreativitet är kanske X-faktorn som avgör alltihopa, och som vi alla vet så är kreativitet nära på omöjligt att kvantifiera och därmed svår att stoppa in i en innovations-algoritm.

Igår så var vi på founders.org på KTH. Det är en innovationstävling som vi deltar i. Eventet igår var en introduktion där grundaren till Splunk och founders.org, Michael Baum, höll ett föredrag om vad han anser är viktigt att tänka på för att lyckas. Det viktigaste budskapet han förmedlade var detta “ni kommer att få många goda råd på vägen, men det är ni som är expert på er egen idé, så filtrera råden ni får väldigt noga och håll er till er plan”.

PS. Ni behöver inte påminna oss om ironin att vi nu agerar person X som ger goda råda om hur man skall lycka med innovation…

More posts
Our Partners
RISE RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN

RISE is Sweden’s research institute and innovation partner. RISE is an independent, State-owned research institute, which offers unique expertise and over 100 testbeds and demonstration environments for future-proof technologies, products and services.

CONTACT

Address: Isafjordsgatan 22, floor 6, B | 164 40 Kista | Sweden
Phone: +46 10-516 50 00
Email: info@ri.se